Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 28 grudnia 2020

Koszt importu w cenie modułów PV

Druga połowa roku 2020 to czas wzrostu cen modułów PV najpierw był on spowodowany wzrostem kosztów krzemu krystalicznego, później ograniczoną dostępnością szkła solarnego a teraz w cenie modułów PV coraz większego znaczenia nabiera transport morski.

Rok temu koszt frachtu morskiego 40 stopowego kontenera modułów PV tzw. High cube nie przekraczał 2000 USD mimo cyklicznym wzrostom kosztów frachtu morskiego na przełomie roku spowodowanym kumulacją dostaw przed chińskim nowym rokiem który odbywa się na przełomie stycznia i lutego. W tym roku doszło jednak do bezprecedensowych wzrostów kosztów frachtu morskiego a na styczeń 2021 cena transportu jednego kontenera z Chin do Europy sięga 9000 - 10000 USD. Wzrost jest na tyle duży że części tanich towarów w przeliczeniu na ich objętość nie opłaca się już importować. Jest też na tyle duży że nawet w przypadku towarów relatywnie dość drogich przeliczeniu na objętość jakimi są moduły PV transport morski zaczyna być wyraźnie widoczny w cenie. W styczniu tego rok łączne koszty importu stanowiły ok 6% wartości modułów PV na magazynie w Polsce a sam fracht morski stanowił ok 2,3%. Z kolei biorąc pod uwagę ceny frachtów morskich na styczeń 2021 łączny koszt importu modułów PV rośnie do ok. 14,5% a sam koszt frachtu morskiego rośnie do ok.11,2%.

Koszt importu w cenie modułów PV prognoza na styczeń 2021

Cena modułu PV w fabryce85,44%
Transport do portu w Chinach1,26%
Transport morski11,19%
Transport z portu w Polsce0,89%
Opłaty portowe0,24%
Opłata BDO0,98%
Struktura kosztów importu modułów PV prognoza na styczeń 2021.



Koszt importu w cenie modułów PV styczeń 2020

Cena modułu PV w fabryce93,97%
Transport do portu w Chinach1,39%
Transport morski2,33%
Transport z portu w Polsce0,98%
Opłaty portowe0,26%
Opłata BDO1,07%
Struktura kosztów importu modułów PV styczeń 2020


Obecna sytuacja na rynku transportu z jednej strony będzie utrzymywać ciągle wysoką cenę modułów PV w pierwszym kwartale 2021 po drugie także wpłynie na dostępność modułów PV na przełomie stycznia i lutego. Mimo wysokich cen planowane dostawy w większości będą realizowane jednak ograniczona może zostać wysyłka modułów bez zakontraktowanej sprzedaży. Część firm niesprzedane moduły PV wysyła do Europy licząc na sprzedaż w czasie 4-5 tygodniowego transportu. Przy bardzo wysokich cenach frachtu takie praktyki będą zapewne mocno ograniczone. Szczególnie że większość spedytorów zgodnie z tradycją oczekuje znacznego spadku kosztów transportu zaraz po chińskim nowym roku. 

16 komentarzy:

  1. Czy może Pan zacząć używać przecinków? Brak poprawnej interpunkcji utrudnia zrozumienie tekstu.

    Pozdrawiam
    Łukasz Czytelnik

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyli, wraz ze wzrostem cen transportu, które zwiększają ostateczną cenę modułów PV dla polskiego inwestora, do głosu dojdą polscy producenci tacy jak np. Brukbet Solar czy Selfa

    OdpowiedzUsuń
  3. Tylko częściowo gdyż ich kanały dostaw także idą z dalekiego wschodu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Rok temu Chiny złapały covida i dlatego fracht był tani. Teraz, wygląda na to, że wszyscy chcą zdążyć przed chińskim Nowym Rokiem. Myślę, że sytuacja wróci do normy z końcem lutego. Zobaczymy ;) Pozdrowienia w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dużo dowiedziałem się z tego blogu. Na tym blogu można znaleźć dużo ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wpis jak najbardziej przydatny. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Koszt ciekawy. Dosyć niski. Natomiast uważam, że wszystkie w to wliczone podatki to absolutne zdzierstwo.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nawet jeżeli koszt całej instalacji będzie się zwiększał, jak z resztą innych rzeczy, to normalne - w tym energii elektrycznej, to fotowoltaika nadal jest inwestycją na wiele lat i na pewno da nam wiele korzyści, warto o tym pamiętać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo pomocne zestawienie. Warto było tutaj zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawsze są mile wdziane pod warunkiem że są w jakiś sposób związane z tematem i nie są reklamą urządzenia lub usługi.

Jeżeli chcesz zamieścić link "klikalny" użyj kodu HTML

<a href="długi_link"> jakaś_nazwa</a>
(z zachowaniem cudzysłowu)


Jeżeli nie posiadasz konta na Blogerze i zamieszczasz anonimowy komentarz podpisz się