Rok temu koszt frachtu morskiego 40 stopowego kontenera modułów PV tzw. High cube nie przekraczał 2000 USD mimo cyklicznym wzrostom kosztów frachtu morskiego na przełomie roku spowodowanym kumulacją dostaw przed chińskim nowym rokiem który odbywa się na przełomie stycznia i lutego. W tym roku doszło jednak do bezprecedensowych wzrostów kosztów frachtu morskiego a na styczeń 2021 cena transportu jednego kontenera z Chin do Europy sięga 9000 - 10000 USD. Wzrost jest na tyle duży że części tanich towarów w przeliczeniu na ich objętość nie opłaca się już importować. Jest też na tyle duży że nawet w przypadku towarów relatywnie dość drogich przeliczeniu na objętość jakimi są moduły PV transport morski zaczyna być wyraźnie widoczny w cenie. W styczniu tego rok łączne koszty importu stanowiły ok 6% wartości modułów PV na magazynie w Polsce a sam fracht morski stanowił ok 2,3%. Z kolei biorąc pod uwagę ceny frachtów morskich na styczeń 2021 łączny koszt importu modułów PV rośnie do ok. 14,5% a sam koszt frachtu morskiego rośnie do ok.11,2%.
![]() |
Koszt importu w cenie modułów PV prognoza na styczeń 2021 |
![]() |
Koszt importu w cenie modułów PV styczeń 2020 |
Obecna sytuacja na rynku transportu z jednej strony będzie utrzymywać ciągle wysoką cenę modułów PV w pierwszym kwartale 2021 po drugie także wpłynie na dostępność modułów PV na przełomie stycznia i lutego. Mimo wysokich cen planowane dostawy w większości będą realizowane jednak ograniczona może zostać wysyłka modułów bez zakontraktowanej sprzedaży. Część firm niesprzedane moduły PV wysyła do Europy licząc na sprzedaż w czasie 4-5 tygodniowego transportu. Przy bardzo wysokich cenach frachtu takie praktyki będą zapewne mocno ograniczone. Szczególnie że większość spedytorów zgodnie z tradycją oczekuje znacznego spadku kosztów transportu zaraz po chińskim nowym roku.
Czy może Pan zacząć używać przecinków? Brak poprawnej interpunkcji utrudnia zrozumienie tekstu.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Łukasz Czytelnik
Dziękuję cenna uwaga.
UsuńPowinno być:
Usuń"Dziękuję, cenna uwaga."
Czyli, wraz ze wzrostem cen transportu, które zwiększają ostateczną cenę modułów PV dla polskiego inwestora, do głosu dojdą polscy producenci tacy jak np. Brukbet Solar czy Selfa
OdpowiedzUsuńTylko częściowo gdyż ich kanały dostaw także idą z dalekiego wschodu.
OdpowiedzUsuńRok temu Chiny złapały covida i dlatego fracht był tani. Teraz, wygląda na to, że wszyscy chcą zdążyć przed chińskim Nowym Rokiem. Myślę, że sytuacja wróci do normy z końcem lutego. Zobaczymy ;) Pozdrowienia w Nowym Roku!
OdpowiedzUsuńBardzo dużo dowiedziałem się z tego blogu. Na tym blogu można znaleźć dużo ciekawych artykułów.
OdpowiedzUsuńMerytoryczny wpis
OdpowiedzUsuńDzięki
Rzetelny artykuł. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo dobry artykuł :)
OdpowiedzUsuńWpis jak najbardziej przydatny. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńKoszt ciekawy. Dosyć niski. Natomiast uważam, że wszystkie w to wliczone podatki to absolutne zdzierstwo.
OdpowiedzUsuńNawet jeżeli koszt całej instalacji będzie się zwiększał, jak z resztą innych rzeczy, to normalne - w tym energii elektrycznej, to fotowoltaika nadal jest inwestycją na wiele lat i na pewno da nam wiele korzyści, warto o tym pamiętać.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocne zestawienie. Warto było tutaj zajrzeć.
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWszystkie informacje bardzo pomocne
OdpowiedzUsuńMasakra, no ale jak na coś jest popyt to i ceny rosną.
OdpowiedzUsuńUdało się Ci się wszystko naprawdę dobrze opisać
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł.
OdpowiedzUsuńFajny wpis!
OdpowiedzUsuńWartościowy post
OdpowiedzUsuńtakiego wpisu szukałem
OdpowiedzUsuńRewelacyjny blog. Jeszcze mojemu kumplowi powiem o tym blogu.
OdpowiedzUsuńBardzo wartościowy blog
OdpowiedzUsuńWszystkie informacje bardzo pomocne
OdpowiedzUsuńCiekawie napisane
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńKoszty wzrosły do takiego poziomu, że naprawdę staje się to dosyć nieopłacalne.
OdpowiedzUsuńTo zestawienie jest niesamowicie pomocne
OdpowiedzUsuńInformacje tutaj zawarte są niezwykle cenne. Wartościowy jest ten wpis.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis! Widać, że temat kosztów importu w cenie modułów PV jest niezwykle istotny, zwłaszcza teraz, gdy rynek fotowoltaiki dynamicznie się rozwija. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak duży wpływ na końcową cenę ma transport, cła i podatki. Ciekawi mnie, czy w najbliższych latach możemy spodziewać się zmian w regulacjach, które mogłyby obniżyć koszty importu, np. poprzez nowe umowy handlowe czy ulgi dla zielonej energii. Masz jakieś przemyślenia na ten temat?
OdpowiedzUsuń