Choć ustawa o OZE funkcjonuje zaledwie kilka miesięcy z uwagi na błędy wymaga pilnej nowelizacji. Po dramatycznym majowym projekcie zmian w lipcu MG opublikowało nowy projekt bardziej korzystny dla branży jednak jeszcze nie doskonały.
Zmiany
w projekcie ustawy o OZE z dnia 13.07.2015 są w części pozytywnie
odbierane przez branżę fotowoltaiczną. W szczególności korzystne dla
branży jest wycofanie się Ministerstwa Gospodarki z uzależnienia
wysokości stawek zakupu energii z instalacji PV od analizy ekonomicznej
przedstawianej przez inwestora i pozostawienie wysokości stawek zakupu
energii na poziomie 0,75 zł/kWh dla instalacji o mocy do 3 kW i 0,65
zł/kWh dla instalacji o mocy 3-10 kW. Dobrym zapisem jest także jasne
doprecyzowanie w ustawie, kosztów bilansowania handlowego które w
przypadku mikroinstalacji ponosi zakład energetyczny. Pozwoli to uniknąć
dodatkowych, często niezasadnie wysokich opłat pobieranych przez
zakłady energetyczne za skupowaną energię.
Mimo,
iż jednym z głównych celów nowelizacji ustawy jest doprecyzowanie
niejasnych zapisów, nowelizacja dalej nie odpowiada jednoznacznie na
kilka kluczowy kwestii. W szczególności zapisy nadal nie precyzują, czy
zakup energii po stawkach gwarantowanych dotyczy całości wyprodukowanej
energii czy jedynie nadwyżek. W art. 41 ust. 1 i 2 czytamy, że osoby
fizyczne mogą sprzedawać niewykorzystaną energię elektryczną, natomiast w
przypadku firm dokonuje się zakupu energii wytworzonej. Z kolei w
proponowanej nowelizacji pojawia się nowy ust. 2a, który wskazuje,
że sprzedawca zobowiązany dokonuje zakupu energii wytworzonej w danej
mikroinstalacji (co dawało by podstawy do interpretacji że chodzi o całą energię ) niezależnie od rodzaju podmiotu. Pozostawienie tych
trzech ustępów nadal powoduje problemy interpretacyjne szczególnie w
odniesieniu do osób fizycznych.
Branża
ma wciąż wątpliwości do niektórych zapisów nowelizacji ustawy o OZE. W
szczególności dotyczy to współczynnika (950 kWh/kW/rok) określającego
limit ilości energii elektrycznej wytworzonej w danej instalacji jaką
może zakupić zakład energetyczny. W przypadku najefektywniejszych
instalacji wartość współczynnika jest zaniżona o ok. 50 kWh/kW/rok. W
ocenie Stowarzyszenia niekorzystne jest także niedoprecyzowanie
maksymalnego czasu, w jakim Urząd Regulacji Energetyki musi rozpatrzyć
wniosek o przyznanie taryfy gwarantowanej. Sam zapis o niezwłocznym
podawaniu tych informacji jest stanowczo niewystarczający i powinien
zostać odgórnie ograniczony np. do 14 dni.
Choć w projekcie pojawia się stwierdzenie że stawki gwarantowane będą przyznane instalacjom, które po 1 stycznia 2016r. wprowadzą energię do sieci to jednak mało prawdopodobne jest aby instalacje zainstalowane w tym roku które nie są przyłączone do sieci zostały objęte wspomnianymi stawkami. Wynika to z faktu że preferencyjne stawki nie będą przyznawane automatycznie lecz po złożeniu wniosku w URE który zobowiązani jesteśmy złożyć przed budową, zakupem, instalowaniem, eksploatacją lub
modernizacją tej mikroinstalacji.
modernizacją tej mikroinstalacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze zawsze są mile wdziane pod warunkiem że są w jakiś sposób związane z tematem i nie są reklamą urządzenia lub usługi.
Jeżeli chcesz zamieścić link "klikalny" użyj kodu HTML
<a href="długi_link"> jakaś_nazwa</a>
(z zachowaniem cudzysłowu)
Jeżeli nie posiadasz konta na Blogerze i zamieszczasz anonimowy komentarz podpisz się