Szukaj na tym blogu

czwartek, 27 sierpnia 2009

Elektryczny skuter – czy warto zainwestować ?




Zanim na polskich drogach pojawią się elektryczne samochody szansę na rozwój mają małe elektryczne jednoślady. Z uwagi, że ceny elektrycznych skuterów zaczynają być porównywalne z wersjami spalinowymi warto zastanowić nad taką inwestycją.

Wprowadzenie na drogi elektrycznych skuterów jest znacznie prostsze niż elektrycznych samochodów z kilku względów:

- skutery to pojazdy wybitnie miejskie z tego względu ich zasięg nie musi być duży, aby były funkcjonalne
- mały zasięg oraz małe zużycie energii przekłada się na znacznie ograniczenie kosztów akumulatorów (cena skutera elektrycznego może być porównywalna ze spalinowym)
- skutery spalinowe z wagi na stosowane silniki dwusuwowe jak na tak małe pojazdy dużo palą i są wybitnie nie ekologiczne,
- koszty eksploatacji skuterów elektrycznych będą znacząco niższe.

Porównajmy koszty eksploatacji skutera spalinowego i elektrycznego przy założeniu, że pokonujemy dziennie 15 km przez 20 dni w miesiącu i 8 miesięcy w roku, czyli roczny przebieg skutera to 2400 km

Skuter elektryczny

Skuter spalinowy


2.5 kWh/ 100 km

3l/100 km

Spalanie /zużycie energii

1,125 zł/ 100km

1,1 gr / 1 km

13,5 zł / 100 km

13,5 gr / 1 km

Koszt przejechania 100 km przy cenie energii elektrycznej 0.45 gr / 100km oraz benzyny 4.5zł/litr

26 zł

324 zł

Roczne koszty energii paliwa przy przebiegu 2400 km



W tym przykładzie widać, że elektryczny skuter może przynieść spore oszczędności. Można też założyć, że pozostałe koszty eksploatacyjne powinny być porównywalne. Jedyną kwestią zaburzającą ten piękny obraz skutera elektrycznego są akumulatory. Wielu użytkowników ma uzasadnione obawy, że wysokie koszty wymiany akumulatorów pochłoną całe oszczędności?

Z obecnie stosowanych na rynku rozwiązań jako nośnik energii w skuterach elektrycznych stosuje się akumulatory żelowe (kwasowo ołowiowe czasem błędnie określane jako silikonowe) lub akumulatory litowo – jonowe. W przypadku skutera i przebiegów na poziomie 2 – 4 tysiące km rocznie zarówno akumulatory żelowe jak i litowo jonowe trzeba będzie wymienić z uwagi na wiek a nie ze w względu na liczbę cykli ładowania.

W przypadku akumulatorów żelowych koszt zakupu kompletu gromadzącego 1,5 kWh (zasięg skutera 50 – 70 km) to koszt ok. 500 zł czas ich wymiany to 400 – 500 cykli ładowania (25 000 km) lub 5 lat

W przypadku akumulatorów litowo jonowych koszt zakupu pakietu gromadzącego 1,5 kWh oscyluje wokół 2500 zł i trzeba się liczyć z koniecznością sprowadzenia z zagranicy. Czas ich wymiany 1500 - 2000 cykli ładowania (80 000 km) lub 10 lat. Można założyć, że po 10 latach ceny akumulatorów litowo – jonowych znacznie spadną uwzględniając obecny dynamiczny rozwój tego rynku.

Przed wyborem rodzaju akumulatora należy nie tylko rozważyć cenę, ale także względy użytkowe. Akumulatory żelowe gromadzące tą samą ilość energii są prawie 4 razy cięższe od litowo jonowych. Komplet akumulatorów żelowych do skutera o zasięgu 50 km będzie ważył ok. 40 kg w przypadku akumulatorów litowo jonowych waga będzie równa ok. 12 kg. Ta różnica ma dość istotny wpływ na warunki jezdne skutera. Jednym z głupszych rozwiązań, jakie widziałem jest montowanie do skuterów akumulatorów żelowych o pojemności 3 – 4 kWh zasięg (100 – 120 km), przez co sam pakiet waży ok. 100 kg a skuter jest ciężki i nieporęczny.



Prześlij komentarz