Szukaj na tym blogu

niedziela, 20 listopada 2011

Opłacalność przeróbki samochodu na CNG

Błyskawicznie rosnące ceny paliw wielu kierowców zaczynają stawiać przed dylematem – odstawić samochód do garażu czy poszukać alternatywy. W Polsce doskonale znaną alternatywą dla benzyny jest baz płynny LPG. Dziś chciałbym przedstawić zasadność ekonomiczną konwersji samochodu na sprężony gaz ziemny, czyli CNG.
Wykorzystanie gazu ziemnego w silnikach spalinowych niesie dużo korzyści ekonomicznych jak i ekologicznych. Porównując ekonomikę wykorzystania gazu ziemnego należy zaznaczyć, że m3 gazu ma znacznie wyższą kaloryczność niż litr gazu propan butan a nawet nieznacznie wyższą niż litr benzyny.

Wartość opałowa gazu ziemnego wysokometanowego
32,26
MJ/m3
Mieszanka LPG (50/50% propan butan) 25,02
25,2
MJ/litr 
Benzyna
31,8
MJ/litr 
Wartości opałowa paliw 
Na podstawie powyższej tabeli można wyliczyć sobie przybliżone spalanie samochodu w przypadku zmiany paliwa. Jeżeli założymy że nasz samochód zużywa 7l/100 km to w przypadku zmiany paliwa na LPG spalanie wzrośnie do 8,8 l/100km a w przypadku przejścia na CNG to spalanie wyniesie 6,9 m3/100 km. Z drugiej strony należy mieć na uwadze że instalacja CNG będzie istotnie droższa w porównaniu do LPG. Czy przeróbka samochodu na CNG może się opłacić? 


benzyna

LPG

CNG

Miesięczny przebieg
2000
km
2000
km
2000
km
Spalanie
7
l/100km
8,8
l/100km
6,9
m3/100km
Miesięczne zużycie paliwa
140
l
176,7
l
138,0
m3







cena paliwa
5,5
zł/l
2,85
zł/l
2,85
zł/m3
koszt miesiąc
770
zł/miesiąc
504
zł/miesiąc
393
zł/miesiąc
koszt rok 1
9240
zł/rok
6042
zł/rok
4720
zł/rok
2
9979
zł/rok
6525
zł/rok
5097
zł/rok
3
10778
zł/rok
7047
zł/rok
5505
zł/rok
4
11640
zł/rok
7611
zł/rok
5945
zł/rok
5
12571
zł/rok
8220
zł/rok
6421
zł/rok
suma
54207
35446
27689
koszy instalacji
0

3000

6000

koszty zdyskontowane
0

3829

7658








suma kosztów
54207

39275

35346

W obliczaniu kosztów założono 8% roczny wzrost cen paliw oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 24 000. 

Uwzględniając nawet 2 razy wyższą cenę instalacji CNG w stosunku do LPG w rozpatrywanym 5 – letnim okresie użytkowania auta jazda na CNG generuje najniższe koszty. Problemem jest tu dostępność stacji do tankowania sprężonego gazu ziemnego, których jest jak na lekarstwo i są one jedynie w dużych miastach. Brak infrastruktury szybko chłodzi entuzjazm korzystania z CNG.
Rozwiązaniem może być tu domowa stacja tankowania gazu ziemnego w garażu. Ograniczeniem jest tu dostępność oraz cena domowych sprężarek. Najbardziej atrakcyjnie cenowo wygląda kompresor Phill FuelMaker, który można sprowadzić już za 10 – 12 tyś zł. Tankując samochód w domu można także dodatkowo obniżyć cenę gazu w stosunku do cen na stacji. Zakładając zakup gazu w taryfie W2.1 oraz zużycie energii elektrycznej na kompresję w wielkości 0,44 kWh/m3 sprężony gaz będzie nasz kosztował ok. 2,36zł/m3. Jednak koszty inwestycyjne z 6000zł wzrosną do ok. 18000 zł. 

 

benzyna

LPG

CNG

Miesięczny przebieg
2000
km
2000
km
2000
km
Spalanie
7
l/100km
8,8
l/100km
6,9
m3/100km
Miesięczne zużycie paliwa
140
l
176,7
l
138,0
m3







cena paliwa
5,5
zł/l
2,85
zł/l
2,36
zł/m3
koszt miesiąc
770
zł/miesiąc
504
zł/miesiąc
326
zł/miesiąc
koszt rok 1
9240
zł/rok
6042
zł/rok
3908
zł/rok
2
9979
zł/rok
6525
zł/rok
4221
zł/rok
3
10778
zł/rok
7047
zł/rok
4559
zł/rok
4
11640
zł/rok
7611
zł/rok
4923
zł/rok
5
12571
zł/rok
8220
zł/rok
5317
zł/rok
suma
54207
35446
22928
koszy instalacji
0

3000

18000

koszty zdyskontowane
0

3829

22973








suma kosztów
54207

39275

45901

W obliczaniu kosztów założono 8% roczny wzrost cen paliw oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 24 000. 
 
Z powyższego zestawienia wynika, że w przypadku zakupu domowej sprężarki koszty inwestycyjne znacznie wzrastają pogarszając ekonomikę takiego rozwiązania. W tym przypadku najbardziej korzystna jest instalacja LPG. Zakup domowej sprężarki może być opłacalny w przypadku większych przebiegów lub posiadania np. dwóch samochodów. 


benzyna

LPG

CNG


4000
km
4000
km
4000
km

7
l/100km
8,8
l/100km
6,9
m3/100km
0,08
280
l
353,3
l
276,0
m3
0,05






cena paliwa
5,5
zł/l
2,85
zł/l
2,36
zł/m3
koszt miesiąc
1540
zł/miesiąc
1007
zł/miesiąc
651
zł/miesiąc
koszt rok 1
18480
zł/rok
12084
zł/rok
7817
zł/rok
2
19958
zł/rok
13051
zł/rok
8442
zł/rok
3
21555
zł/rok
14095
zł/rok
9117
zł/rok
4
23279
zł/rok
15222
zł/rok
9847
zł/rok
5
25142
zł/rok
16440
zł/rok
10634
zł/rok
suma
108415
70892
45856
koszy instalacji
0

3000

18000

koszty zdyskontowane
0

3829

22973








suma kosztów
108415

74721

68830

W obliczaniu kosztów założono 8% roczny wzrost cen paliw oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 48 000. 

9 komentarzy:

jako pisze...

Z moich obserwacji wynika, że Polacy coraz częściej rezygnują z jazdy samochodem.

Rośnie liczba osób, które twierdzą, że nie stać ich na kupowanie paliwa.

Lawinowo rośnie liczba rowerzystów. Częściej niż kiedyś na ulicach widać skutery.

Przy czym pewnie w różnych miastach jest różna skala zjawiska, bo każde miasto ma inną specyfikę (zamożność mieszkańców, sieć ścieżek rowerowych, parkingów, stref zamkniętych).

Bogdan Szymański pisze...

Wysokie ceny paliw z pewnością będą miały wiele następstw i z pewnością odbije się to na powszechności z korzystania z paliw. Są jednak przypadki w których całkowita rezygnacja z jazdy samochodem jest bardzo utrudniona.

Anonimowy pisze...

instalacja CNG ma IMO jeszcze jedną potencjalną zaletę - można jej użyć do SNG, czyli gazu wytwarzanego z domowej biogazowni. Ale tutaj też kosztu instalacji rosną - czy można jednak zainteresować Autora do rzucenia okiem na to i może jakiś mały post?

Anonimowy pisze...

Jeśli myślimy o montażu sprężarki CNG trzeba jeszcze dodać koszty projektu i przeróbki domowej instalacji gazowej. Wg mojej wiedzy co najmniej 1500 zl.
Piotrek.

Maczeta Ockhama pisze...

Temat, można powiedzieć znam z pierwszej ręki- tu, w Argentynie, jest to b.popularne rozwiązanie. Posiada jeszcze dwie poważne wady- pierwsze- zbiornik 60 l (czyli dośc duży), mieści jakieś 10 m3 gazu, co daje zasięg 70-130 km- zależnie od pojazdu, na trasie w praktyce benzyna. I druga sprawa- na CNG samochód bardzo źle reaguje na gaz- słabo przyspiesza, łatwo go "udławić"- więc w miescie też mniej przyjemny. Jak jest bardzo powszechny- to działa, styl jazdy wszyscy zmieniają i jest OK. W Polsce problemy będa olbrzymie.

Bogdan Szymański pisze...

@Maczeta Ockhama
Przy 200 bar jak tankuje się w Polsce do 60l powinno wejść 15 m3 gazu. Samochody seryjnie wyposażone w CNG jak zafira mają zasięg 300 - 500 km więc całkiem sporo.
Co do dławienia samochodu to wydaje mi się że jest to problem instalacji. Gaz ziemny ma wyższą kaloryczność od benzyny. jechałem kiedyś zafirą na CNG i nie było różnicy z benzynową wersją

CNG - gaz ziemny w Twoim aucie! pisze...

CNG ma tylko sens dla osób, które rocznie pokonują co najmniej 30.000 kilometrów. Oprócz wyższej ceny instalacji, należy również pamiętać że dużo większy i cięższy jest również zbiornik na gaz. Dlatego zaleca się aby w pierwszej kolejności zakupić pojazd z fabryczną instalacją CNG, które ma schowane zbiorniki CNG pod podwoziem.
CNG jest o wiele lepszym paliwem względem LPG jeśli chodzi o jakość. Ciężkie pojazdy zasilane samym metanem sprawują się znakomicie - w przypadku LPG może być to co najwyżej 20% domieszka do Diesla.
Zakup kompresora ma tylko sens, jeśli posiadamy flotę 3-4 pojazdów i jest on obciążony pracą przez 20 godzin na dobę. Przydatnym elementem może okazać się magazyn buforowy, który ułatwi i przyspieszy proces tankowania pojazdów.

SD pisze...

W Dace (Bangladesz) większość autorirksz jest zasialana CNG. Nie wiem ile dokładnie tam kosztuje instalacja ale na pewno jest to kilka razy mniej niż w Polsce.
Myślę że u nas cena bardzo spadnie gdy więcej firm zacznie oferować usługi przystosowania do CNG (tak jak się stało w przypadku LPG). To nie żadna kosmiczna technologia, w sumie proste jak budowa cepa.

Sławek

Anonimowy pisze...

Przypuszczam ze cep jest mniej skomplikowany od kompresora cng;) aczkolwiek, nie jest to technologia NASA XXIw. uważam że cena 10tys w górę jest sporo przesadzona (na domowe potrzeby). Od dłuższego czasu szukam bezskutecznie w internecie schematu 'krok po kroku' budowy takiej maszyny. Wydaje mi sie ze w ten sposób można grubo zaoszczędzić, co miało by znaczny wplyw na opłacalność projektu a to na większą liczbę użytkowników a to na większą liczbę stacji cng a to na większą dziurę w budżecie państwa a to na większą...lalala pojechałem za daleko:-P
Wiec wracam sie z ogromną prosba o wstawienie na forum takie schematu lub linki.
Z góry dziekuje i pozdrawiam Marcin