Błyskawicznie rosnące ceny paliw wielu kierowców zaczynają
stawiać przed dylematem – odstawić samochód do garażu czy poszukać alternatywy.
W Polsce doskonale znaną alternatywą dla benzyny jest baz płynny LPG. Dziś
chciałbym przedstawić zasadność ekonomiczną konwersji samochodu na sprężony gaz
ziemny, czyli CNG.
Wykorzystanie gazu ziemnego w silnikach spalinowych niesie
dużo korzyści ekonomicznych jak i ekologicznych. Porównując ekonomikę
wykorzystania gazu ziemnego należy zaznaczyć, że m3 gazu ma znacznie wyższą
kaloryczność niż litr gazu propan butan a nawet nieznacznie wyższą niż litr
benzyny.
Wartość opałowa gazu
ziemnego wysokometanowego
|
32,26
|
MJ/m3
|
Mieszanka LPG (50/50%
propan butan) 25,02
|
25,2
|
MJ/litr
|
Benzyna
|
31,8
|
MJ/litr
|
Wartości opałowa paliw
Na podstawie powyższej tabeli można wyliczyć sobie
przybliżone spalanie samochodu w przypadku zmiany paliwa. Jeżeli założymy że
nasz samochód zużywa 7l/100 km to w przypadku zmiany paliwa na LPG spalanie
wzrośnie do 8,8 l/100km a w przypadku przejścia na CNG to spalanie wyniesie 6,9
m3/100 km. Z drugiej strony należy mieć na uwadze że instalacja CNG będzie
istotnie droższa w porównaniu do LPG. Czy przeróbka samochodu na CNG może się
opłacić?
benzyna
|
LPG
|
CNG
|
||||
Miesięczny przebieg
|
2000
|
km
|
2000
|
km
|
2000
|
km
|
Spalanie
|
7
|
l/100km
|
8,8
|
l/100km
|
6,9
|
m3/100km
|
Miesięczne zużycie paliwa
|
140
|
l
|
176,7
|
l
|
138,0
|
m3
|
cena paliwa
|
5,5
|
zł/l
|
2,85
|
zł/l
|
2,85
|
zł/m3
|
koszt miesiąc
|
770
|
zł/miesiąc
|
504
|
zł/miesiąc
|
393
|
zł/miesiąc
|
koszt rok 1
|
9240
|
zł/rok
|
6042
|
zł/rok
|
4720
|
zł/rok
|
2
|
9979
|
zł/rok
|
6525
|
zł/rok
|
5097
|
zł/rok
|
3
|
10778
|
zł/rok
|
7047
|
zł/rok
|
5505
|
zł/rok
|
4
|
11640
|
zł/rok
|
7611
|
zł/rok
|
5945
|
zł/rok
|
5
|
12571
|
zł/rok
|
8220
|
zł/rok
|
6421
|
zł/rok
|
suma
|
54207
|
zł
|
35446
|
zł
|
27689
|
zł
|
koszy instalacji
|
0
|
3000
|
6000
|
|||
koszty zdyskontowane
|
0
|
3829
|
7658
|
|||
suma kosztów
|
54207
|
39275
|
35346
|
W obliczaniu kosztów
założono 8% roczny wzrost cen paliw oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 24
000.
Uwzględniając nawet 2 razy wyższą cenę instalacji CNG w
stosunku do LPG w rozpatrywanym 5 – letnim okresie użytkowania auta jazda na
CNG generuje najniższe koszty. Problemem jest tu dostępność stacji do
tankowania sprężonego gazu ziemnego, których jest jak na lekarstwo i są one
jedynie w dużych miastach. Brak infrastruktury szybko chłodzi entuzjazm korzystania
z CNG.
Rozwiązaniem może być tu domowa stacja tankowania gazu
ziemnego w garażu. Ograniczeniem jest tu dostępność oraz cena domowych
sprężarek. Najbardziej atrakcyjnie cenowo wygląda kompresor Phill FuelMaker,
który można sprowadzić już za 10 – 12 tyś zł. Tankując samochód w domu można
także dodatkowo obniżyć cenę gazu w stosunku do cen na stacji. Zakładając zakup
gazu w taryfie W2.1 oraz zużycie energii elektrycznej na kompresję w wielkości
0,44 kWh/m3 sprężony gaz będzie nasz kosztował ok. 2,36zł/m3. Jednak koszty
inwestycyjne z 6000zł wzrosną do ok. 18000 zł.
benzyna
|
LPG
|
CNG
|
||||
Miesięczny przebieg
|
2000
|
km
|
2000
|
km
|
2000
|
km
|
Spalanie
|
7
|
l/100km
|
8,8
|
l/100km
|
6,9
|
m3/100km
|
Miesięczne zużycie paliwa
|
140
|
l
|
176,7
|
l
|
138,0
|
m3
|
cena paliwa
|
5,5
|
zł/l
|
2,85
|
zł/l
|
2,36
|
zł/m3
|
koszt miesiąc
|
770
|
zł/miesiąc
|
504
|
zł/miesiąc
|
326
|
zł/miesiąc
|
koszt rok 1
|
9240
|
zł/rok
|
6042
|
zł/rok
|
3908
|
zł/rok
|
2
|
9979
|
zł/rok
|
6525
|
zł/rok
|
4221
|
zł/rok
|
3
|
10778
|
zł/rok
|
7047
|
zł/rok
|
4559
|
zł/rok
|
4
|
11640
|
zł/rok
|
7611
|
zł/rok
|
4923
|
zł/rok
|
5
|
12571
|
zł/rok
|
8220
|
zł/rok
|
5317
|
zł/rok
|
suma
|
54207
|
zł
|
35446
|
zł
|
22928
|
zł
|
koszy instalacji
|
0
|
3000
|
18000
|
|||
koszty zdyskontowane
|
0
|
3829
|
22973
|
|||
suma kosztów
|
54207
|
39275
|
45901
|
W obliczaniu kosztów założono 8% roczny wzrost cen paliw
oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 24 000.
Z powyższego zestawienia wynika, że w przypadku zakupu
domowej sprężarki koszty inwestycyjne znacznie wzrastają pogarszając ekonomikę
takiego rozwiązania. W tym przypadku najbardziej korzystna jest instalacja LPG.
Zakup domowej sprężarki może być opłacalny w przypadku większych przebiegów lub
posiadania np. dwóch samochodów.
benzyna
|
LPG
|
CNG
|
||||
4000
|
km
|
4000
|
km
|
4000
|
km
|
|
7
|
l/100km
|
8,8
|
l/100km
|
6,9
|
m3/100km
|
|
0,08
|
280
|
l
|
353,3
|
l
|
276,0
|
m3
|
0,05
|
||||||
cena paliwa
|
5,5
|
zł/l
|
2,85
|
zł/l
|
2,36
|
zł/m3
|
koszt miesiąc
|
1540
|
zł/miesiąc
|
1007
|
zł/miesiąc
|
651
|
zł/miesiąc
|
koszt rok 1
|
18480
|
zł/rok
|
12084
|
zł/rok
|
7817
|
zł/rok
|
2
|
19958
|
zł/rok
|
13051
|
zł/rok
|
8442
|
zł/rok
|
3
|
21555
|
zł/rok
|
14095
|
zł/rok
|
9117
|
zł/rok
|
4
|
23279
|
zł/rok
|
15222
|
zł/rok
|
9847
|
zł/rok
|
5
|
25142
|
zł/rok
|
16440
|
zł/rok
|
10634
|
zł/rok
|
suma
|
108415
|
zł
|
70892
|
zł
|
45856
|
zł
|
koszy instalacji
|
0
|
3000
|
18000
|
|||
koszty zdyskontowane
|
0
|
3829
|
22973
|
|||
suma kosztów
|
108415
|
74721
|
68830
|
W obliczaniu kosztów założono 8% roczny wzrost cen paliw
oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 48 000.
Z moich obserwacji wynika, że Polacy coraz częściej rezygnują z jazdy samochodem.
OdpowiedzUsuńRośnie liczba osób, które twierdzą, że nie stać ich na kupowanie paliwa.
Lawinowo rośnie liczba rowerzystów. Częściej niż kiedyś na ulicach widać skutery.
Przy czym pewnie w różnych miastach jest różna skala zjawiska, bo każde miasto ma inną specyfikę (zamożność mieszkańców, sieć ścieżek rowerowych, parkingów, stref zamkniętych).
Wysokie ceny paliw z pewnością będą miały wiele następstw i z pewnością odbije się to na powszechności z korzystania z paliw. Są jednak przypadki w których całkowita rezygnacja z jazdy samochodem jest bardzo utrudniona.
OdpowiedzUsuńinstalacja CNG ma IMO jeszcze jedną potencjalną zaletę - można jej użyć do SNG, czyli gazu wytwarzanego z domowej biogazowni. Ale tutaj też kosztu instalacji rosną - czy można jednak zainteresować Autora do rzucenia okiem na to i może jakiś mały post?
OdpowiedzUsuńJeśli myślimy o montażu sprężarki CNG trzeba jeszcze dodać koszty projektu i przeróbki domowej instalacji gazowej. Wg mojej wiedzy co najmniej 1500 zl.
OdpowiedzUsuńPiotrek.
Temat, można powiedzieć znam z pierwszej ręki- tu, w Argentynie, jest to b.popularne rozwiązanie. Posiada jeszcze dwie poważne wady- pierwsze- zbiornik 60 l (czyli dośc duży), mieści jakieś 10 m3 gazu, co daje zasięg 70-130 km- zależnie od pojazdu, na trasie w praktyce benzyna. I druga sprawa- na CNG samochód bardzo źle reaguje na gaz- słabo przyspiesza, łatwo go "udławić"- więc w miescie też mniej przyjemny. Jak jest bardzo powszechny- to działa, styl jazdy wszyscy zmieniają i jest OK. W Polsce problemy będa olbrzymie.
OdpowiedzUsuń@Maczeta Ockhama
OdpowiedzUsuńPrzy 200 bar jak tankuje się w Polsce do 60l powinno wejść 15 m3 gazu. Samochody seryjnie wyposażone w CNG jak zafira mają zasięg 300 - 500 km więc całkiem sporo.
Co do dławienia samochodu to wydaje mi się że jest to problem instalacji. Gaz ziemny ma wyższą kaloryczność od benzyny. jechałem kiedyś zafirą na CNG i nie było różnicy z benzynową wersją
CNG ma tylko sens dla osób, które rocznie pokonują co najmniej 30.000 kilometrów. Oprócz wyższej ceny instalacji, należy również pamiętać że dużo większy i cięższy jest również zbiornik na gaz. Dlatego zaleca się aby w pierwszej kolejności zakupić pojazd z fabryczną instalacją CNG, które ma schowane zbiorniki CNG pod podwoziem.
OdpowiedzUsuńCNG jest o wiele lepszym paliwem względem LPG jeśli chodzi o jakość. Ciężkie pojazdy zasilane samym metanem sprawują się znakomicie - w przypadku LPG może być to co najwyżej 20% domieszka do Diesla.
Zakup kompresora ma tylko sens, jeśli posiadamy flotę 3-4 pojazdów i jest on obciążony pracą przez 20 godzin na dobę. Przydatnym elementem może okazać się magazyn buforowy, który ułatwi i przyspieszy proces tankowania pojazdów.
W Dace (Bangladesz) większość autorirksz jest zasialana CNG. Nie wiem ile dokładnie tam kosztuje instalacja ale na pewno jest to kilka razy mniej niż w Polsce.
OdpowiedzUsuńMyślę że u nas cena bardzo spadnie gdy więcej firm zacznie oferować usługi przystosowania do CNG (tak jak się stało w przypadku LPG). To nie żadna kosmiczna technologia, w sumie proste jak budowa cepa.
Sławek
Przypuszczam ze cep jest mniej skomplikowany od kompresora cng;) aczkolwiek, nie jest to technologia NASA XXIw. uważam że cena 10tys w górę jest sporo przesadzona (na domowe potrzeby). Od dłuższego czasu szukam bezskutecznie w internecie schematu 'krok po kroku' budowy takiej maszyny. Wydaje mi sie ze w ten sposób można grubo zaoszczędzić, co miało by znaczny wplyw na opłacalność projektu a to na większą liczbę użytkowników a to na większą liczbę stacji cng a to na większą dziurę w budżecie państwa a to na większą...lalala pojechałem za daleko:-P
OdpowiedzUsuńWiec wracam sie z ogromną prosba o wstawienie na forum takie schematu lub linki.
Z góry dziekuje i pozdrawiam Marcin
Ja mam w swoim samochodzie gaz i nie narzekam. Zdecydowałem się na instalację BRC za namową mechanika w warsztacie. Widać, że znał się na temacie, bo od razu odpowiedział na wszystkie nurtujące mnie pytania.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńInspirujący wpis :)
OdpowiedzUsuńCiekawie napisane
OdpowiedzUsuńWartościowy artykuł
OdpowiedzUsuńCiekawie przedstawiłeś ten temat
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńmi też
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuń