Szukaj na tym blogu

niedziela, 20 listopada 2011

Opłacalność przeróbki samochodu na CNG

Błyskawicznie rosnące ceny paliw wielu kierowców zaczynają stawiać przed dylematem – odstawić samochód do garażu czy poszukać alternatywy. W Polsce doskonale znaną alternatywą dla benzyny jest baz płynny LPG. Dziś chciałbym przedstawić zasadność ekonomiczną konwersji samochodu na sprężony gaz ziemny, czyli CNG.
Wykorzystanie gazu ziemnego w silnikach spalinowych niesie dużo korzyści ekonomicznych jak i ekologicznych. Porównując ekonomikę wykorzystania gazu ziemnego należy zaznaczyć, że m3 gazu ma znacznie wyższą kaloryczność niż litr gazu propan butan a nawet nieznacznie wyższą niż litr benzyny.

Wartość opałowa gazu ziemnego wysokometanowego
32,26
MJ/m3
Mieszanka LPG (50/50% propan butan) 25,02
25,2
MJ/litr 
Benzyna
31,8
MJ/litr 
Wartości opałowa paliw 
Na podstawie powyższej tabeli można wyliczyć sobie przybliżone spalanie samochodu w przypadku zmiany paliwa. Jeżeli założymy że nasz samochód zużywa 7l/100 km to w przypadku zmiany paliwa na LPG spalanie wzrośnie do 8,8 l/100km a w przypadku przejścia na CNG to spalanie wyniesie 6,9 m3/100 km. Z drugiej strony należy mieć na uwadze że instalacja CNG będzie istotnie droższa w porównaniu do LPG. Czy przeróbka samochodu na CNG może się opłacić? 


benzyna

LPG

CNG

Miesięczny przebieg
2000
km
2000
km
2000
km
Spalanie
7
l/100km
8,8
l/100km
6,9
m3/100km
Miesięczne zużycie paliwa
140
l
176,7
l
138,0
m3







cena paliwa
5,5
zł/l
2,85
zł/l
2,85
zł/m3
koszt miesiąc
770
zł/miesiąc
504
zł/miesiąc
393
zł/miesiąc
koszt rok 1
9240
zł/rok
6042
zł/rok
4720
zł/rok
2
9979
zł/rok
6525
zł/rok
5097
zł/rok
3
10778
zł/rok
7047
zł/rok
5505
zł/rok
4
11640
zł/rok
7611
zł/rok
5945
zł/rok
5
12571
zł/rok
8220
zł/rok
6421
zł/rok
suma
54207
35446
27689
koszy instalacji
0

3000

6000

koszty zdyskontowane
0

3829

7658








suma kosztów
54207

39275

35346

W obliczaniu kosztów założono 8% roczny wzrost cen paliw oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 24 000. 

Uwzględniając nawet 2 razy wyższą cenę instalacji CNG w stosunku do LPG w rozpatrywanym 5 – letnim okresie użytkowania auta jazda na CNG generuje najniższe koszty. Problemem jest tu dostępność stacji do tankowania sprężonego gazu ziemnego, których jest jak na lekarstwo i są one jedynie w dużych miastach. Brak infrastruktury szybko chłodzi entuzjazm korzystania z CNG.
Rozwiązaniem może być tu domowa stacja tankowania gazu ziemnego w garażu. Ograniczeniem jest tu dostępność oraz cena domowych sprężarek. Najbardziej atrakcyjnie cenowo wygląda kompresor Phill FuelMaker, który można sprowadzić już za 10 – 12 tyś zł. Tankując samochód w domu można także dodatkowo obniżyć cenę gazu w stosunku do cen na stacji. Zakładając zakup gazu w taryfie W2.1 oraz zużycie energii elektrycznej na kompresję w wielkości 0,44 kWh/m3 sprężony gaz będzie nasz kosztował ok. 2,36zł/m3. Jednak koszty inwestycyjne z 6000zł wzrosną do ok. 18000 zł. 

 

benzyna

LPG

CNG

Miesięczny przebieg
2000
km
2000
km
2000
km
Spalanie
7
l/100km
8,8
l/100km
6,9
m3/100km
Miesięczne zużycie paliwa
140
l
176,7
l
138,0
m3







cena paliwa
5,5
zł/l
2,85
zł/l
2,36
zł/m3
koszt miesiąc
770
zł/miesiąc
504
zł/miesiąc
326
zł/miesiąc
koszt rok 1
9240
zł/rok
6042
zł/rok
3908
zł/rok
2
9979
zł/rok
6525
zł/rok
4221
zł/rok
3
10778
zł/rok
7047
zł/rok
4559
zł/rok
4
11640
zł/rok
7611
zł/rok
4923
zł/rok
5
12571
zł/rok
8220
zł/rok
5317
zł/rok
suma
54207
35446
22928
koszy instalacji
0

3000

18000

koszty zdyskontowane
0

3829

22973








suma kosztów
54207

39275

45901

W obliczaniu kosztów założono 8% roczny wzrost cen paliw oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 24 000. 
 
Z powyższego zestawienia wynika, że w przypadku zakupu domowej sprężarki koszty inwestycyjne znacznie wzrastają pogarszając ekonomikę takiego rozwiązania. W tym przypadku najbardziej korzystna jest instalacja LPG. Zakup domowej sprężarki może być opłacalny w przypadku większych przebiegów lub posiadania np. dwóch samochodów. 


benzyna

LPG

CNG


4000
km
4000
km
4000
km

7
l/100km
8,8
l/100km
6,9
m3/100km
0,08
280
l
353,3
l
276,0
m3
0,05






cena paliwa
5,5
zł/l
2,85
zł/l
2,36
zł/m3
koszt miesiąc
1540
zł/miesiąc
1007
zł/miesiąc
651
zł/miesiąc
koszt rok 1
18480
zł/rok
12084
zł/rok
7817
zł/rok
2
19958
zł/rok
13051
zł/rok
8442
zł/rok
3
21555
zł/rok
14095
zł/rok
9117
zł/rok
4
23279
zł/rok
15222
zł/rok
9847
zł/rok
5
25142
zł/rok
16440
zł/rok
10634
zł/rok
suma
108415
70892
45856
koszy instalacji
0

3000

18000

koszty zdyskontowane
0

3829

22973








suma kosztów
108415

74721

68830

W obliczaniu kosztów założono 8% roczny wzrost cen paliw oraz 5% stopę dyskonta i roczny przebieg 48 000. 

18 komentarzy:

  1. Z moich obserwacji wynika, że Polacy coraz częściej rezygnują z jazdy samochodem.

    Rośnie liczba osób, które twierdzą, że nie stać ich na kupowanie paliwa.

    Lawinowo rośnie liczba rowerzystów. Częściej niż kiedyś na ulicach widać skutery.

    Przy czym pewnie w różnych miastach jest różna skala zjawiska, bo każde miasto ma inną specyfikę (zamożność mieszkańców, sieć ścieżek rowerowych, parkingów, stref zamkniętych).

    OdpowiedzUsuń
  2. Wysokie ceny paliw z pewnością będą miały wiele następstw i z pewnością odbije się to na powszechności z korzystania z paliw. Są jednak przypadki w których całkowita rezygnacja z jazdy samochodem jest bardzo utrudniona.

    OdpowiedzUsuń
  3. instalacja CNG ma IMO jeszcze jedną potencjalną zaletę - można jej użyć do SNG, czyli gazu wytwarzanego z domowej biogazowni. Ale tutaj też kosztu instalacji rosną - czy można jednak zainteresować Autora do rzucenia okiem na to i może jakiś mały post?

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli myślimy o montażu sprężarki CNG trzeba jeszcze dodać koszty projektu i przeróbki domowej instalacji gazowej. Wg mojej wiedzy co najmniej 1500 zl.
    Piotrek.

    OdpowiedzUsuń
  5. Temat, można powiedzieć znam z pierwszej ręki- tu, w Argentynie, jest to b.popularne rozwiązanie. Posiada jeszcze dwie poważne wady- pierwsze- zbiornik 60 l (czyli dośc duży), mieści jakieś 10 m3 gazu, co daje zasięg 70-130 km- zależnie od pojazdu, na trasie w praktyce benzyna. I druga sprawa- na CNG samochód bardzo źle reaguje na gaz- słabo przyspiesza, łatwo go "udławić"- więc w miescie też mniej przyjemny. Jak jest bardzo powszechny- to działa, styl jazdy wszyscy zmieniają i jest OK. W Polsce problemy będa olbrzymie.

    OdpowiedzUsuń
  6. @Maczeta Ockhama
    Przy 200 bar jak tankuje się w Polsce do 60l powinno wejść 15 m3 gazu. Samochody seryjnie wyposażone w CNG jak zafira mają zasięg 300 - 500 km więc całkiem sporo.
    Co do dławienia samochodu to wydaje mi się że jest to problem instalacji. Gaz ziemny ma wyższą kaloryczność od benzyny. jechałem kiedyś zafirą na CNG i nie było różnicy z benzynową wersją

    OdpowiedzUsuń
  7. CNG ma tylko sens dla osób, które rocznie pokonują co najmniej 30.000 kilometrów. Oprócz wyższej ceny instalacji, należy również pamiętać że dużo większy i cięższy jest również zbiornik na gaz. Dlatego zaleca się aby w pierwszej kolejności zakupić pojazd z fabryczną instalacją CNG, które ma schowane zbiorniki CNG pod podwoziem.
    CNG jest o wiele lepszym paliwem względem LPG jeśli chodzi o jakość. Ciężkie pojazdy zasilane samym metanem sprawują się znakomicie - w przypadku LPG może być to co najwyżej 20% domieszka do Diesla.
    Zakup kompresora ma tylko sens, jeśli posiadamy flotę 3-4 pojazdów i jest on obciążony pracą przez 20 godzin na dobę. Przydatnym elementem może okazać się magazyn buforowy, który ułatwi i przyspieszy proces tankowania pojazdów.

    OdpowiedzUsuń
  8. W Dace (Bangladesz) większość autorirksz jest zasialana CNG. Nie wiem ile dokładnie tam kosztuje instalacja ale na pewno jest to kilka razy mniej niż w Polsce.
    Myślę że u nas cena bardzo spadnie gdy więcej firm zacznie oferować usługi przystosowania do CNG (tak jak się stało w przypadku LPG). To nie żadna kosmiczna technologia, w sumie proste jak budowa cepa.

    Sławek

    OdpowiedzUsuń
  9. Przypuszczam ze cep jest mniej skomplikowany od kompresora cng;) aczkolwiek, nie jest to technologia NASA XXIw. uważam że cena 10tys w górę jest sporo przesadzona (na domowe potrzeby). Od dłuższego czasu szukam bezskutecznie w internecie schematu 'krok po kroku' budowy takiej maszyny. Wydaje mi sie ze w ten sposób można grubo zaoszczędzić, co miało by znaczny wplyw na opłacalność projektu a to na większą liczbę użytkowników a to na większą liczbę stacji cng a to na większą dziurę w budżecie państwa a to na większą...lalala pojechałem za daleko:-P
    Wiec wracam sie z ogromną prosba o wstawienie na forum takie schematu lub linki.
    Z góry dziekuje i pozdrawiam Marcin

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja mam w swoim samochodzie gaz i nie narzekam. Zdecydowałem się na instalację BRC za namową mechanika w warsztacie. Widać, że znał się na temacie, bo od razu odpowiedział na wszystkie nurtujące mnie pytania.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawie przedstawiłeś ten temat

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo interesujący wpis

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawsze są mile wdziane pod warunkiem że są w jakiś sposób związane z tematem i nie są reklamą urządzenia lub usługi.

Jeżeli chcesz zamieścić link "klikalny" użyj kodu HTML

<a href="długi_link"> jakaś_nazwa</a>
(z zachowaniem cudzysłowu)


Jeżeli nie posiadasz konta na Blogerze i zamieszczasz anonimowy komentarz podpisz się