Szukaj na tym blogu

środa, 26 marca 2008

Czerwona kartka dla biodiesla i żółta dla biomasy

Święta dopiero co się skończyły, mieliśmy czas na zadumę i przemyślenia. Mnie osobiście zainspirowały ostatnie doniesienia Science Daily dotyczące badań nad przyczynami globalnego ocieplania.

Zawsze sceptycznie odnosiłem się do produkcji biopaliw pierwszej generacji uważając, że ludzkość stać na lepsze rozwiązania niż produkowanie paliwa z żywności jednak w kontekście redukcji emisji, CO2 i walki z globalnym ociepleniem byłaby to kwestia do zaakceptowania. Pod warunkiem, że biopaliwa wykazywałyby wyraźne korzyści dla środowiska jednak coraz więcej publikacji wykazuje, że tych korzyści praktycznie niema? Szeroko po Internecie rozeszła się informacja, że do tradycyjnej produkcji biopaliw z kukurydzy, rzepaku, itd. W procesie produkcyjnym wkłada się więcej energii niż pozyskuje późnej z wyprodukowanych biopaliw.

http://www.greencarcongress.com/2005/07/fuel_to_the_fir.html

W takim wypadku, jeżeli przy produkcji tego typu paliwa nie korzystamy z energii odnawialnej to spalane biopaliwo jest bardziej szkodliwe dla środowiska i klimatu niż tradycyjne!?

Ale wracając do Science Daily i gwoździa do trumny biodiesla. W artykule

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/03/080323210225.htm

Można przeczytać, że aż w 60% za zjawisko globalnego ocieplenia przypisywane do tej pory, CO2 odpowiedzialny jest „black carbon" czarny węgiel produkowany głównie ze spalania oleju napędowego (biodiesla oczywiście też) jak również miedzy innymi biomasy, węgla kamiennego….. Jak donoszą naukowcy wpływ tzw „black carbon-u” jest kilka razy silniejszy niż wcześniej sądzono? Rezultatem badań jest konkluzja, że samochody z silnikami Diesla mimo mniejszej emisji, CO2 znacznie bardziej przyczyniają się do globalnego ocieplenia niż paliwożerne silniki benzynowe. Podobne niekorzystne skutki będą dotyczyć wielu form wykorzystania biomasy.

Bardzo jestem ciekaw czy te doniesienia przedstawione w Science Daily odbiją się szerszym echem czy specjalnie zostaną przemilczane, jako niewygodna prawda. Podkreślę, że UE wspiera samochody z silnikami diesla oraz oczywiście produkcję biodiesela oraz wszelkie formy wykorzystania biomasy, jako formy walki z globalnym ociepleniem.

Naukowcy już wiele lat temu ostrzegali przed silnikami diesla twierdząc, że przyczyniają się one znacznie bardziej do globalnego ocieplenia niż silniki benzynowe. http://www.sciencedaily.com/releases/2002/10/021022071123.htm

Jednak mimo upływu wielu lat nie spowodowało to zmiany nastawiania UE do tego typu napędu. Najwyższy czas dogłębnie zweryfikować naszą politykę w sprawie odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska wspierając działania przynoszące rzeczywiste korzyści.

Prześlij komentarz