Szukaj na tym blogu

sobota, 8 maja 2010

Komu są potrzebne biopaliwa

Wielokrotnie już pisałem o biopaliwach i zazwyczaj były to wypowiedzi krytyczne. Mój głos nie jest odosobniony wiele osób popierających odnawialne źródła energii jednocześnie jest przeciwna biopaliwom płynnym, gdyż:
  1. nie są przyjazne dla środowiska,
  2. mają EROEI bliskie 1
  3. mogą być szkodliwe dla silników

Temat EROEI czy wpływu na środowisko wielokrotnie poruszałem czas odpowiedzieć na pytanie czy biopaliwa można bezpiecznie tankować? Tą kwestię zupełnie pomija się w dyskusji o biopaliwach. A garść informacji można znaleźć praktycznie tylko w internecie. W Polsce od kilku lat można kupić biodiesla a jego niższa dotowana cena może kusić wielu kierowców jednocześnie trudno doszukać się rzetelnych informacji na temat szkodliwości tego paliwa na silniki wysokoprężne zwłaszcza wyposażone w układ wtryskowy typu Common Rail. Swoje przygody z biopaliwem często opisuje na blogu Krzysztof Lis Ja stoję na stanowisku, że nowe diesle nie mogą być zasilane biopaliwem a biododatki już w ilości kilkunastu procent mogą być przyczyną uszkodzenia układu wtryskowego lub szybszego jego zużycia. Stosowane we współczesnych dieslach bardzo precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne nie dają gwarancji dokładnego rozpylenia biopaliwa charakteryzującego się wyższą lepkością. Nawet niewielkie ilości biokomponentów powodują zwiększone pokrycie denek tłoków oraz wtryskiwaczy nagarem a koszty czyszczenia nie są niskie. Oczywiście układ wtryskowy można dostosować do zasilania biopaliwem jednak modeli samochodów specjalnie dostosowanych do biodiesla jest jak na lekarstwo, koncerny nie kwapią się do tego typu rozwiązań jakby licząc, że biopaliwa umrą w końcu śmiercią naturalna.

Jeżeli mielibyśmy wybór na stacji benzynowej i moglibyśmy wybrać zwykły ON lub bioDiesel obecną sytuację można byłoby jakoś zaakceptować. Jednak ustawowy nakaz dodawania biokomponentów do wszystkich paliw narusza już prawo do wyboru. Zapewne wielkość biododatków będzie tak dobrana, aby nie uszkodziły one silników, lecz bardzo prawdopodobne, że spowodują szybsze jego zużycie! W takim wypadku dochodzimy już nie do pytania czy w europie powinniśmy wspierać biopaliwa, lecz pytanie czy Państwo ma prawo nakazywać stosowanie paliw, co do których istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą miały negatywny wpływ na cześć pojazdów obywateli.

Odpowiadając na pytanie w tytule komu są potrzebne biopaliwa nasuwa mi się tylko jedna odpowiedz – rolnictwu. Chora wspólna polityka rolna krajów UE nastawiona na utrzymanie wysokich cen płodów rolnych poprzez ograniczanie produkcji żywności śmiało patrzy w stronę biopaliw. Przeznaczanie coraz większych areałów pod biouprawy naturalnie ogranicza produkcję żywności i pozwala utrzymywać wysokie ceny żywności bez ograniczania areału gruntów ornych. Niestety znów kosztem całego społeczeństwa wpierana jest wąska grupa.
Prześlij komentarz