Szukaj na tym blogu

środa, 9 marca 2011

Czy samochód elektryczny może się opłacić?

Rosnące ceny paliw niewątpliwie wiele osób skłonią do szukania tańszej alternatywy w transporcie. Czy taką alternatywą mogą być elektryczne samochody?

Uprzedzając komentarze przypomnę, iż zdaję sobie sprawę z ograniczeń takich pojazdów, dlatego w analizie chciałbym je rozpatrzeć, jako narzędzie służące do codziennego dojazdu i powrotu z pracy.

Założenia:

Wybrane pojazdy

  1. Elektryczny Nissan Leaf cena 120 000 zł oszacowana na podstawie cen w Irlandii, Holandii i UK zużycie energii 15 kWh/100km
  2. Hybrydowa Toyota Prius cena 107 zł zużycie paliwa 6l/100km
  3. Benzynowy Ford Focus cena 75 000 zł zużycie paliwa 9l/100km

Pojazdy zostały dobrane o podobnym wyposażeniu.

Ceny paliwa i energii

  1. Cena benzyny 5 zł/litr
  2. Cena energio elektrycznej 0,5/kWh

Dodatkowo został założony 7% wzrost ceny zarówno energii elektrycznej, jaki i paliwa. Jak czas analizy został wybrany okres 5 lat eksploatacji. Jako miarę opłacalności zakupu danego pojazdu służy skumulowany koszt zakupu paliwa lub energii i ceny zakupu pojazdu – ostatnia kolumna.

Przy ustalonych założeniach samochód elektryczny stał się ekonomicznie uzasadniony przy przebiegu ponad 20 000 km rocznie. Przy mniejszych przebiegach najlepszą alternatywą jest samochód benzynowy. Co może wydać się ciekawe w żadnym wariancie ekonomicznie nie jest uzasadniony zakup hybrydowego prius-a.
Prześlij komentarz