Szukaj na tym blogu

sobota, 18 lipca 2009

Bycie przyjaznym dla środowiska to dla firm norma – szkoda, że tylko na papierze.

Coraz większa świadomość społeczna sprawia, że coraz częściej w swoich wyborach konsumenckich kierujemy się kryterium ochrony środowiska. Zauważyli to oczywiście spece od marketingu i zaczęli zazieleniać kolejne firmy. Problem w tym, że działania proekologiczne zazwyczaj są drogie i często ciężko je pogodzić głównym celem każdej firmy, jakim jest generowanie zysku. Znacznie łatwiejszym dla firm rozwiązaniem jest udawanie działań pro ekologicznych gdyż i tak większość klientów się nie połapie.

Jak można szybko niewielkim kosztem uczynić firmę przyjazną dla środowiska pokazał Exxon Mobil. Inwestycja 600 mln $ w produkcję biopaliwa z alg + sprawny marketing medialny sprawiał, że ten gigant na rynku ropy stał się nagle postrzegany jako przyjazny dla środowiska. Przekaz jest jasny kolejny truciciel za namową ekologów przeszedł na zieloną stronę mocy. I nawet to trujące paliwo, jakie produkuje stało się mniej trujące.

Nawet na polskim blogu drewnozamiastbenzyny.pl możemy znaleźć wpis:

„Transformacja światopoglądowa wśród bossów rynku paliwowego idzie pełną parą. Tym razem gigant Exxon stwierdził, że zamiast wpatrywania się w ziemię i wiercenia w niej w poszukiwaniu ropy naftowej, można poszerzyć horyzonty przestrzenne i zainwestować w hodowlę alg.”

Propaganda zadziała perfekcyjnie
- Duża medialnie suma inwestycji 600 mln $
- Inwestycja w bardzo mało kontrowersyjne biopaliwo z alg

Nikt przecież nie będzie sprawdzał, że Exxon zarabia 1500$ na sekundę, kilkadziesiąt miliardów rocznie a na poszukiwania ropy wydaje rok w rok 20 miliardów dolarów a na badania nad algami wyda 600 mln w ciągu 5-6 lat!


Czy polityka Exxona się zmieniła?
Zapewne nie ich polityką jest zarabianie pieniędzy i zainwestują we wszystko, co pozwoli je zarobić. Dziś zarabiają na ropie i głównie inwestują w jej wydobycie ale z medialnego punktu widzenia lepiej chwalić się bardziej ekologicznymi działaniami choć w odniesieniu do wielkości firmy są one miniaturowe. 600 mln nie jest dla exxona dużą sumą a bardziej zielony wizerunek na pewno mu pomoże. Zwłaszcza w nowej "Barakowskiej" Ameryce.

5 komentarzy:

  1. To fakt, że nie mamy jak dotąd powodów do zachwytów nad Prezydentem mocarstwa zza Wielkiej Wody. Mam nadzieję, że to rychło się zmieni.
    Wzorce demokracji - chętnie studiuję!
    Pouczanie - mniej.
    Ignorowanie - jeszcze bardziej skłania do ciasnego myślenia europejskiego.


    EXXON działa tak, jak wszyscy mający siłę kapitału, niekoniecznie wiedzy.

    Popatrzmy na naszych wybrańców. Jakie wspaniałe prawo nam fundują! A właściwie ... też wetują.

    Czy my (EU) mamy jakiś sensowny program dla naszej cywilizacji? Czy nowe technologie muszą powstawać za Oceanem Atlantyckim?

    Jeżeli ktoś pyta, co jest podstawowym problemem naszej cywilizacji - odpowiedz chyba jest prosta: - magazynowanie energii!

    Cenię Twój blog - Bogdanie - bowiem stawia jasno problemy, z którymi nowe pokolenia będą musiały się zmierzyć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kłamstwo medialne dla wizerunku jest popularne również u nas. Firmy coraz chętniej mają EKO w nazwie, chociaż z ekologią nie mają nic wspólnego. Podobnie jest z produktami - EKOpiece czy inne EKObzdety które ekologiczne są tylko z nazwy. Jak widac, światem rządzi pieniądz i naiwnym byłoby oczekiwanie od firm których głównym celem jest zysk, że będą inwestowały w ekologiczne technologie które się im nie opłacają - ekonomicznie bądź medialnie, coi tak ma na celu zdobycie pieniędzy. Można ich zmusic poprzez prawo, ale zastanówmy się, czy inwestując w coś co nie jest opłacalne, nie strzelimy sobie sami gola.

    $$$$$$$$$$$

    OdpowiedzUsuń
  3. @ Gawka
    Jeżeli mówimy o Prezydencie USA to charakteryzuje go megalomania jakiej Świat dawno nie widział. Jeżeli w przypadku JF Kenediego wyrazem jego ambicji dla cywilizacji było lądowanie na księżycu tak w przypadku BH Obamy możemy liczyć na inżynierie klimatyczną i wprowadzenie realnego socjalizmu w USA.


    @ $$$$$$$$$$$
    Nie zawsze inwestowanie w ochronę środowiska opłaca sie firmą z biznesowego punktu widzenia. Ale wraz ze zmianami społecznymi i zwiększeniem wrażliwości konsumentów na sprawy ekologii wiele osób jest w stanie płacić więcej aby otrzymać produkt przyjazny dla środowiska. Chodzi tu o fundamentalną sprawiedliwość i uczciwość. Skoro jedne firmy ponoszą rzeczywiste koszty na ochronę środowiska i przez to ich produkty są droższe ale chętniej kupowane przez osoby podzielające wartości ochrony środowiska to pojawienie się firm które tworzą tylko pozory ekologii aby trafić do tej grupy klientów jest jawnym oszustwem i nierzetelną konkurencją.

    OdpowiedzUsuń
  4. To jest zaskakujące, że w każdym miejscu, w każdym państwie o ochronę środowiska dba się inaczej. Ja myślę, że ważne jest w tym podejście ludzi, po prostu. Im więcej zaangażowania, tym lepsze efekty. U nas niestety wiele osób wciąż żyje w niewiedzy, jak dbać o środowisko.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawsze są mile wdziane pod warunkiem że są w jakiś sposób związane z tematem i nie są reklamą urządzenia lub usługi.

Jeżeli chcesz zamieścić link "klikalny" użyj kodu HTML

<a href="długi_link"> jakaś_nazwa</a>
(z zachowaniem cudzysłowu)


Jeżeli nie posiadasz konta na Blogerze i zamieszczasz anonimowy komentarz podpisz się