Szukaj na tym blogu

wtorek, 10 marca 2009

3 japońskie i jednak bez hybrydy – najbardziej ekologiczne samochody roku.

W pełni elektryczny Mitsubishi iMiEV


Napędzana ogniwami wodorowymi Honda FCX Clarity


Benzynowa Toyota iQ



Trzy najbardziej przyjazne dla środowiska samochody i to trzy japońskie. Niewątpliwie jest to cios dla chcącej być EKO Europy a także cios dla hybryd i samochodów flexi fuel. Choć IQ miała być początkowo najmniejszą hybrydą świata władze Toyota zrezygnowali z tego rozwiązania uznając go za zbyt drogie. I to w końcu przejaw normalnego myślenia. Nie jest sztuką zbudować drogi ekologiczny samochód dla wybranych leszcz sztuką jest zaproponować rozwiązanie dla mas. Z racji wielkości IQ zużywa znacznie mniej paliwa niż np hybrydowy prius!

W Europie a także ostatnio w stanach ciągle próbuje się naśladować japońskie rozwiązania, z zakresu ekologicznego transportu, ale niestety ciągle jesteśmy w tyle.

Europa - obsesja na punkcie Diesla

Europejskim pomysłem na zmniejszenie emisji spalin jest popularyzacja silników Diesla. Problem w tym, że mino niższego zużycia paliwa i mniejszej emisji, CO2 samochód z silnikiem diesla do truciciel na kółkach. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, co wydobywa się z rury wydechowej diesla i jaki może mieć to wpływ na nasze zdrowie. Węglowodory parafinowe, węglowodory alifatyczne i ich nitrowe pochodne, węglowodory aromatyczne, w tym wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), aldehydy, pochodne fenolu, aminy aromatyczne, estry i alkohole, ditlenk siarki i NOx-y może nie powodują tak wielkiego efektu cieplarnianego, jak CO2 za to doskonale wywołują np. raka, uszkodzenie nadnerczy, układu chłonnego, krwiotwórczego i oddechowego. Więcej na ten temat można przeczytać tu.


USA – hybryda w stylu amerykańskim

Po zeszłorocznych huraganowych wzrostach cen ropy amerykanie przerzucili się na hybrydy. Niewątpliwy sukces na tamtym rynku odniosła Tyoyota Prius jednak jak amerykanie zabrali się sami za budowę hybryd z uwzględnieniem lokalnych potrzeb rynku, zatracili całkiem cel wprowadzanych zmian. Dodanie do półciężarówek, jakimi to lubią podróżować amerykanie silnika elektrycznego i zestawu baterii nieznacznie obniżyło zżucie paliwa (amerykanie podróżują na długich trasach głównie na autostradach) za to znacznie podniosło cenę pojazdów.



Problem współczesnej motoryzacji


W mojej ocenie problemem współczesnej motoryzacji jest panujący stereotyp samochodu osobowego jako pojazdu dla 5 – 7 osób. Zdecydowana większość osób w USA i Europie korzystając z samochodu w celu dojazdu do pracy jedzie sama lub najwyżej w 2 osoby. Korzystamy ze zbyt dużych pojazdów, których tak naprawdę nie potrzebujemy! Dlatego mały iQ jest znacznie lepszy od Priusa! A ideałem staje się pojazd pokroju Mitsubishi iMiEV, Tango, Th!nk City, Toyota FT-EV mały i elektryczny.


- Wielkość pojazdów
- Typ napędu

To dwa kluczowe problemy, przed jakimi musi stanąć motoryzacja. A tegoroczni finaliści na najbardziej ekologiczny pojazd najlepiej to obrazują


Nie chodzi o zamach na czyjąś wolność, jeżeli ktoś ma ochotę korzystać z SUV-a czy terenówki jego wybór, – ale nie w centrach miastach. Nadchodzi najwyższy czas na radykalne zmiany w tej materii. Coraz więcej osób korzysta z samochodów, a w miastach nie da się w nieskończoność poszerzać dróg i budować parkingów. Skoro wszyscy chcemy używać samochodów osobowych musimy korzystać z nich efektywnie.
Prześlij komentarz